به گزارش اگزیمنیوز، «مهدی صادقی نیارکی» صبح امروز (سه شنبه)و در مراسم و آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران در جمع خبرنگاران افزود: متوسط رشد تولید لوازم خانگی در نیمه نخست امسال ۱۱ درصد و در برخی اقلام همچون ماشین لباسشویی بیش از ۴۰ درصد بوده است.
معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: تا پارسال عمده اهداف در این صنعت جهش تولید بود به طوریکه در پایان سال ۹۹ رشد ۷۰ درصدی انواع لوازم خانگی را در کشور شاهد بودیم اما امسال تمرکز روی حقوق مصرف کنندگان، قیمت ها، کیفیت و بهبود مستمر تولیدات است.
وی افزود: تغییر طراحیها، تولید، عمق ساخت داخل و رشد صنعت قطعهسازی در نمایشگاه امسال قابل رویت است و مسیر رو به رشدی را در این صنعت متصور هستیم و امیدواریم تا دو سال آینده شاهد توسعه صادرات در این صنعت باشیم.
صادقینیارکی یادآور شد: لوازم خانگی صنعتی ساخت محور است و بر لبه تکنولوژی حرکت میکند، یعنی باید محصول نهایی در آن تولید شود، نیازمند برندسازی، طراحی، برآورده کردن انتظارات مشتریان، داخلی سازی و خدمات پس از فروش است.
وی همچنین در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: بخشی از این مساله ناشی از افزایش قیمت نهاده ها است، بهطور مثال قیمت ورق فولادی و محصولات پتروشیمی که در بورس کالا عرضه می شود افزایش یافته و همچنین قیمت جهانی برخی قطعات مانند ماژول تلویزیون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.
گرانی لوازمخانگی
معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بخشی دیگر از افزایش قیمتها مربوط به حاشیه بازار و گرانفروشی از سوی مغازه داران و غرفهداران است و وزارت صنعت در این زمینه با جدیت به دنبال رفع مشکلات و رصد بازار است.
وی تاکید کرد: اکنون ثبت در سامانه جامع تجارت به همه تولیدکنندگان الزام شده است، به این معنا که تولیدکنندگان باید محصولاتشان را در این سامانه فاکتور کنند و همچنین حلقه های بعدی که عمده فروش ها هستند باید به تایید این فاکتورها با قیمتهای مشخص بپردازند تا مصرفکنندگان با خیال راحت خرید کنند.
صادقی نیارکی اظهار داشت: سازمان حمایت در حال پیگیری این پروژه است و علاوه بر آن فهرست سه لیستی از سوی وزارت صنعت در دست پیگیری است که در آن قیمت های عمده فروشی و مصرفکننده مشخص شده تا هیچ اجحافی در حق مصرف کنندگان نشود.
وی گفت: پروژه استقرار سامانه جامع تجارت از شهریور ماه آغاز شده و امیدواریم این سامانه تا پایان امسال جاری شود.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه صنعت با رقابت می تواند شکوفا شود، افزود: هم اکنون شاهدیم بسیاری از تولید کنندگان در سطح شهرها به تبلیغات برندهای خود و تولیدات داخلی با تخفیفات و حضور در جشنواره ها می پردازند که به نفع مصرف کننده بوده، کاهنده قیمت ها است و افزایش دهنده خدمات پس از فروش خواهد بود.
وی تاکید کرد: هوشمندسازی لوازم خانگی یکی از موارد مهمی است که با جدیت در این صنعت در حال پیگیری است.
صادقینیارکی همچنین در خصوص برخی برندهای خارجی که در داخل تولید میشوند، گفت: مراجع مربوطه که مسوول ثبت علائم تجاری هستند باید در این زمینه پاسخگو باشند.
بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی (Hamex ۲۰۲۱) امروز (سهشنبه) با حضور معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری و معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز بهکار کرد.
در این دوره از نمایشگاه که با شعار «تجلی دانایی و توانایی ایرانی در خدمت توسعه ملی» برگزار شده، ۳۹۴ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی در فضایی به وسعت ۳۵ مترمربع در ۱۸ سالن، آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در معرض دید عموم گذاشتهاند.
این نمایشگاه از امروز به مدت چهار روز (۲۸ آبانماه) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آماده بازدید متخصصان و علاقهمندان است.
افزایش ۱۲۳ درصدی حضور شرکتهای داخلی و به همین میزان رشد متراژ نمایشگاه و حضور بخش فنبازار با مشارکت معاونت علمی و فناوری رییسجمهوری و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، از جمله مشخصههای این نمایشگاه است.
به گفته کارشناسان، ظرفیتهای نصبشده موجود در کشور که به سالیانه حدود ۲۱ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک میرسد، پاسخگوی عمده نیاز و مصارف کشور است.
در برخی موارد از جمله ماشین ظرفشویی، اسپلیت یونیت و برخی لوازم خانگی کوچک وابستگی وجود دارد، هرچند در دو مورد نخست، ظرفیتسازیهایی انجام شده است.
سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازمخانگی در کشور تولید شد. کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازمخانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان میکنند.
با وجود رشد تولید لوازمخانگی، اما به اذعان همه تولیدکنندگان، بازاریها و اتحادیه فروشندگان و توزیعکنندگان لوازمخانگی، اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کالاهای موجود در بازار را اجناس قاچاق تشکیل میدهد.
نظر شما